Mobilnost osebja – job shadowing oz. sledenje na delovnem mestu
V šol. letu 2024/25 bomo na Šolskem centru 8 zaposlenim omogočili strokovno izpopolnjevanje v tujini s ciljema:
- Trajnostni razvoj na področjih ekonomije, ekologije in kmetijstva.
- Širjenje mreže šol, delodajalcev doma in v tujini na področju robotike in IKT kompetenc.
Možno bo sledenje na delovnem mestu, strokovno predavanje, poučevanje ali udeležba na tečaju (tečaj v obsegu do 10 dni).
Ideje in možnosti lahko najdete na naslednjih povezavah:
- https://www.schooleducationgateway.eu/sl/pub/opportunities.htm
- http://www.21knowledge.pt/
- https://trainingcentre.gr/course-category/for-educational-organization-staff/creativity-innovation/
- https://esia.ea.gr/
- https://www.englishmatters.org/index.php/courses/erasmus_plus/english-intensive-for-staff
- https://www.englishmatters.org/
- https://www.erasmustrainingcourses.com/home.html
- https://learninginthesun.com/
- https://shipcon.eu.com/erasmus-ka1-training-courses/
- Bragamob
Job Shadowing v Turčiji, Istanbul, september 2025
V okviru programa job shadowinga sem sodelovala pri strokovni ekskurziji v Istanbul, Turčija. Glavni cilji so bili spoznati delovanje poklicnega izobraževanja, gastronomije in lokalne kulture ter primerjati izkušnje z našim sistemom.

Arnavutköy Mehmet Akif Ersoy Vocational & Technical High School
Gre za večprogramsko poklicno in tehniško srednjo šolo v okrožju Arnavutköy v Istanbulu, ki deluje pod okriljem turškega Ministrstva za nacionalno izobraževanje. Šola izvaja različne poklicne programe, med drugim na področjih informacijskih tehnologij, električne in elektronske tehnologije, grafičnega oblikovanja in fotografije ter živilstva in prehranske tehnologije. Posebnost šole je, da kot ena redkih v Turčiji razvija tudi tržno dejavnost v okviru tako imenovanega sistema »revolving capital«, kjer dijaki sodelujejo pri dejanski proizvodnji čokolade, kar jim omogoča pridobivanje praktičnih izkušenj v realnem proizvodnem okolju. S tem šola prispeva tako k večji zaposljivosti svojih dijakov kot tudi k lokalnemu gospodarstvu.



Mutfak Sanatları Akademisi (MSA) – Culinary Arts Academy, Istanbu
MSA je zasebna kulinarična akademija, ustanovljena leta 2004, ki velja za eno vodilnih kulinaričnih šol v Turčiji. Je akreditirana s strani turškega Ministrstva za nacionalno izobraževanje in mednarodnih organizacij, kot so City & Guilds, WACS (World Association of Chefs’ Societies) ter CTH (Confederation of Tourism & Hospitality). Akademija ima sodobno opremljen kampus v Maslaku, ki vključuje več profesionalnih kuhinj, slaščičarske in pekarske laboratorije, bar in miksološke učilnice, someliersko učilnico, knjižnico, raziskovalni laboratorij ter restavracijo “Okulun Mutfağı”, v kateri študenti izvajajo praktično usposabljanje. Poleg daljših programov za poklicne kuharje, slaščičarje in vodje v gostinstvu akademija ponuja tudi krajše tečaje in delavnice za širšo javnost.
Oba obiska sta ponudila dragocen vpogled v različne pristope k strokovnemu izobraževanju – od javnega šolstva, tesno povezanega z lokalnim gospodarstvom, do zasebne institucije, usmerjene v visoke standarde, kreativnost in mednarodno primerljivost.
Vinarija Gürbüz Winery
Del programa je obsegal tudi ogled proizvodnje vina v vinariji Gürbüz Winery, ki jo je leta 2012 ustanovil Akın Gürbüz v regiji Trakija. Podjetje prideluje vina iz različnih sort – tako mednarodnih (npr. Cabernet Sauvignon, Merlot, Sauvignon Blanc) kot tudi lokalnih turških sort (npr. Kalecik Karası, Öküzgözü, Papaskarasi). Poseben poudarek dajejo trajnostnemu, ekološkemu in biodinamičnemu pristopu k vinogradništvu. Ogled je vključeval predstavitev vinogradov, razlago postopkov pridelave in zorenja v lesenih sodih ter pokušino njihovih vin. Zelo poučno je bilo spoznati, kako pomembna sta znanje in skrb za kakovost v celotnem procesu – od trte do steklenice – ter kako lahko majhni, butični proizvajalci prispevajo k dvigu kakovosti in prepoznavnosti turškega vinarstva.


Köşkeroğlu Baklava
Ogledali smo si proizvodnjo tradicionalnih turških slaščic – baklav v podjetju Köşkeroğlu Baklava. To podjetje je družinsko in deluje že od leta 1946, ustanovil ga je Hacı Mehmet Ali v regiji Gaziantep. Prvi lokal so odprli v Istanbulu leta 1986. Podjetje je znano po ohranjanju tradicionalnih receptov, uporabi kakovostnih sestavin (orehi, pistacije, maslo, domače sestavine), in po svoji zavezanosti kakovosti. Predstavili so nam postopke izdelave baklav — odpihovanje testa, nanašanje masla in sirupa, pečenje, rezanje in pakiranje — ter poskus različnih vrst, kot so pistacijeva baklava, orehova baklava, različne plasti in oblike (npr. sarma, kadayıf). Podjetje ima več poslovalnic in restavracijo. Prodaja se izvaja v različnih delih Istanbula.
Dva dneva sta bila namenjena spoznavanju kulturnih in zgodovinskih znamenitosti Istanbula, med katerimi so nas navdušili palača Topkapi, Cisterna bazilika, Modra mošeja, Hagia (Aya) Sofya, Veliki bazar in predel Sultanahmet. Ogled teh znamenitosti je bil izjemno poučen, saj je omogočil boljše razumevanje zgodovine, kulture in verske raznolikosti Turčije ter prispeval k boljšemu razumevanju življenja in navad ljudi v tej državi.




Zapisala: Darja Harb
Fotografije: lasten arhiv
Job Shadowing na Mauritiusu, junij 2025
V okviru Erasmus+ mobilnosti je med 7. in 14. junijem 2025 potekal strokovni obisk delegacije iz treh slovenskih šolskih centrov: Šolskega centra Nova Gorica, Šolskega centra Ptuj in Šolskega centra Ljubljana. Mobilnost je potekala na Mauritiusu, v organizaciji MITD – Mauritius Institute of Training and Development, kjer so nas gostili predstavniki g. Sharvesh in ga. Juwaheer.

V ponedeljek smo na sedežu MITD prisluhnili uvodni predstavitvi izobraževalnega sistema na Mauritiusu in vloge MITD kot ključne institucije za poklicno in strokovno izobraževanje. Delegati posameznih šolskih centrov – Adrijana Hodak (ŠC NG), Oton Mlakar (ŠC Ptuj) in Nives Počkar (ŠC Ljubljana) – so predstavili svoje šole, programe in primere dobrih praks iz Slovenije. Kasneje smo obiskali Ecole Hôtelière Sir Gaëtan Duval (EHSGD), kjer smo spoznali šolske programe s področja gostinstva in turizma ter si ogledali njihove sodobno opremljene prostore. Velik poudarek so namenili sodelovanju z gospodarstvom in vajeniškim sistemom, kar je bilo podkrepljeno s predstavitvijo pripravnikov in predavanjem turistične organizacije MTPA o razvoju trajnostnega turizma na otoku.



Torek je bil namenjen spoznavanju nacionalnih programov za gostinstvo in turizem ter sodelovanju šol z državo. Delegacija se je srečala z državnim sekretarjem za turizem Jeanom Sydneyjem Pierrom, ki je poudaril pomen izobraževanja za razvoj turistične panoge. Posebej zanimiv je bil obisk hotela La Pirogue, kjer smo spoznali primer dobre prakse sodelovanja med šolo in delodajalci ter si ogledali študente na praksi v realnem delovnem okolju.
Obiskali smo Mauritius Qualifications Authority (MQA), kjer smo dobili podrobnejši vpogled v nacionalni kvalifikacijski okvir in postopek akreditacije izobraževalnih ustanov. Kasneje smo obiskali tehnični center MITD (KBTC), kjer so slovenski predstavniki izvedli strokovna predavanja, sledil pa je ogled delavnic s področja strojništva in inženiringa. Popoldne je bilo namenjeno ogledu glavnih znamenitosti glavnega mesta, kar je prispevalo k boljšemu razumevanju lokalne kulture in zgodovine.

Četrtek je bil namenjen področju informacijske tehnologije, saj smo obiskali SITEC – šolo za IT programe, kjer so nam predstavili inovativne pristope k poučevanju digitalnih znanj. Pot nas je nato vodila do Grand Bassina, pomembnega verskega središča, in v Rhumerie de Chamarel, kjer smo spoznali kulturni vidik proizvodnje ruma. Dan se je zaključil z uradnim sprejemom pri ministru za izobraževanje in človeške vire dr. Mahendu Gungapersadu, ki je poudaril željo po nadaljnjem sodelovanju in izrazil interes za obisk Slovenije.
Zadnji delovni dan je sledilo ključno srečanje na sedežu MITD, kjer smo obravnavali možnosti sodelovanja med slovenskimi šolskimi centri in MITD ter razpravljali o skupnem projektu UNESCO–UNEVOC. Po kosilu v Andrea Lodge, ki je potekalo v čudovitem naravnem okolju, smo se pogovarjali o pomenu trajnostnega turizma na podeželju, ohranjanju obalnih ekosistemov in vključevanju lokalne skupnosti v turistično ponudbo. Mobilnost smo zaključili z uradnim sestankom z vodstvom MITD, kjer smo povzeli dosežke in začrtali nadaljnje korake sodelovanja.
Sobota je bila namenjena prostemu času in odkrivanju otoka, kar je dodatno pripomoglo k razumevanju njegove kulturne in naravne raznolikosti.



Sklepne ugotovitve
Mobilnost Erasmus+ na Mauritiusu je bila izjemno bogata z vsebinami in primeri dobrih praks. Posebej dragocena so bila srečanja z državnimi predstavniki in predstavniki MITD, ki so omogočila vpogled v sistem poklicnega in strokovnega izobraževanja na Mauritiusu ter možnosti povezovanja z gospodarstvom. Obiski šol in podjetij so pokazali, kako učinkovito vključujejo dijake v sistem vajeništva in jih pripravljajo na delo v realnem okolju. Velik poudarek je bil na trajnostnem razvoju, ohranjanju kulturne dediščine ter na pomembnosti sodelovanja med izobraževalnimi institucijami in industrijo. Izmenjava je bila pomemben korak k nadaljnji krepitvi mednarodnega sodelovanja in predstavlja priložnost za nadgradnjo tovrstnih povezav tudi v Sloveniji.




Zapisal: Oton Mlakar, director ŠC Ptuj
Fotografije: lasten arhiv
Job Shadowing na Portugalskem, Braga, maj - junij 2025
Nedavno sem se udeležila izmenjave Erasmus+ na Portugalskem, v mestu Bragi. Kot spremljevalna profesorica sem spremljala 7 dijakov na delovnih mestih, hkrati pa sem izkoristila možnost sledenja na delovnem mestu. Na jezikovni šoli London Institute sem sledila pouku v angleškem jeziku. Na tej privatni jezikovni šoli poučujejo učence, dijake in odrasle različnih jezikov, na različnih stopnjah, najpogostejši jezik poučevanja je angleščina. Učenci različnih starosti obiskujejo tečaje v svojem prostem času.
Z direktorico podjetja in vodjo programov smo govorile o poučevanju na šoli, o izzivih poučevanja, o izbiri učbenikov za angleški jezik, o drugih jezikih poučevanja, o govorilnih urah za starše mlajših tečajnikov, … Primerjale smo tehnike poučevanja tujih jezikov


London Institute

Pouk angleščine v šoli
Prisostvovala sem trem različnim profesorjem v treh različnih skupinah tečajnikov. Ves pouk je potekal v angleškem jeziku, pa čeprav so učenci (npr. 11-letni) kaj tudi vprašali ali komentirali v maternem, portugalskem jeziku. Pouk poteka v majhnih skupinah. Učne ure trajajo zelo dolgo, uro in 15 minut ali pa še dlje. Vse učilnice so opremljene s pametnimi tablami. Tudi sama sem se navdušila nad sodobnimi tehnikami poučevanja z uporabo pametne table, ki jih imamo tudi na naši šoli. Po urah smo s profesorji komentirali in primerjali svoje izkušnje s poučevanjem angleščine kot tujega jezika.

Romarsko središče: Bom Jesus v Bragi

Železniška postaja v Portu

Obisk Viana Do Castelo z dijaki
V prostem času smo si z dijaki ogledali znamenitosti Brage in preostale Portugalske. Obiskali smo Porto, Viana Do Castelo, dijaki so organizirano obiskali tudi glavno mesto Lizbono, romarsko središče Fatimo in še veliko drugih krajev. Nepozabni kraji in neprecenljive izkušnje bodo še kar nekaj časa z nami.
Zapisala: Vesna Vidovič
Fotografije: lasten arhiv
Job Shadowing, Elektrotehnička i prometna škola Osijek - EPROS, marec, 2025
Prvi dan: ponedeljek, 10. 03. 2025
Podali smo se na pot v Osijek v Elektrotehničko i prometno školo Osijek – ELPROS. Srečali smo se z gostitelji, vzpostavili dober kontakt in se dogovorili za operativni potek Job Shadowinga. Po nastanitvi v novo opremljenih sobah v šoli, smo si ogledali mesto Osijek, ki ima okoli 90.000 prebivalcev in je po velikosti med Ptujem in Mariborom.
Drugi dan: torek, 11. 03. 2025
Po sestanku z učitelji ELPROS smo si gledali Regionalni center kompetentnosti RCK ELPROS. Obiskali smo pouk Tehničnega risanja in dokumentacije, Strojništva, obiskali delavnice, si ogledali laboratorijske vaje iz elektrotehnike.


Osijek, center

Nastanitev v dijaškem domu, v sklopu šole

Restavracija na Dravi

Šola ELPROS (novi del)

Po pouku s koordinatorico Anico Levantić

Vaje iz elektrotehnik
Tretji dan: sreda, 12. 03. 2025
Dopoldan smo spremljali delavniške vaje. Popoldan smo se seznanili s Smart Touch Osijek, s sodelovanjem pri določenih projektnih aktivnostih ERASMUS+ projekta Smart Home Models. Medsebojno smo se družili in debatirali.

V delavnici

Debata učiteljev stroke

V učilnici
Četrti dan, četrtek, 13. 03. 2025
Dopoldan smo se udeležili pouka predmeta Robotika, se srečali s koordinatorko Erasmus+ v ELPROS, spremljali pouk pri predmetu Uvod v avtomatiko, popoldan pa obiskali pouk predmeta Električne instalacije.

Robotika

Avtomatika

Linija za montažo
Peti dan, petek, 14. 03. 2025
Po zaključnem pogovoru s koordinatorko, učitelji in ravnateljem smo se zahvalili za kooperativno sodelovanje in se poslovili. Obiskali smo še strojno delavnico, kjer izvajajo obnavljanja strojev in izdelujejo nove stroje. Domov smo se vračali z lepimi vtisi, novimi spoznanji, medsebojno bolj povezani in motivirani za nadaljnje delo v ŠC Ptuj.


Zanimiva misel
Info tabla

Utrinek pri pouku SPI programa
Zapisal: Matija Sajko
Fotografije: lasten arhiv
Job Shadowing, IT-classes - Keuda Järvenpää, september 2024
Nedavno sem se udeležil izjemnega izobraževalnega tečaja v okviru projekta Erasmus+, ki je potekal na Finskem, natančneje na šoli Keuda v mestu Järvenpaa.
Ta priložnost mi je omogočila, da sem poglobil svoje znanje o finskem šolskem sistemu in raziskal napredne metode poučevanja, ki vključujejo uporabo najsodobnejših tehnologij, kot so umetna inteligenca (AI), virtualna resničnost (VR) in razširjena resničnost (XR).
Dogodek je bil del širšega projekta izmenjave znanja, katerega cilj je izboljšati kakovost izobraževanja in omogočiti sodelovanje med evropskimi izobraževalnimi institucijami.


KEUDA
Šola Keuda je ena izmed vodilnih izobraževalnih ustanov na Finskem, znana po svoji osredotočenosti na praktično izobraževanje in uporabo najnovejše tehnologije. Učencem ponujajo širok spekter izobraževalnih programov, med katerimi izstopajo tisti s področja računalništva, strojništva in elektrotehnike.
Med obiskom sem imel priložnost spoznati različne programe, ki jih ponujajo, ter se podrobneje seznaniti z njihovimi inovativnimi učnimi pristopi. Posebno pozornost sem namenil temu, kako Keuda spodbuja kreativnost in sodelovanje med učenci, pri čemer je osrednja vloga tehnologije, ki omogoča večjo interaktivnost in prilagodljivost učnega procesa.
Uporaba naprednih tehnologij v izobraževalnem procesu
Ena izmed ključnih spoznanj med obiskom je bila vloga naprednih tehnologij, kot so umetna inteligenca, virtualna resničnost in razširjena resničnost, pri transformaciji učnega procesa.
Te tehnologije prinašajo številne prednosti: povečujejo motivacijo učencev, omogočajo boljše razumevanje kompleksnih konceptov in učiteljem omogočajo, da še bolj prilagodijo svoje metode dela. Uporaba VR, XR in AI v izobraževalnem procesu omogoča ustvarjanje bolj dinamičnega, angažiranega in učinkovitoga učnega okolja, kjer so učenci pripravljeni na prihodnje izzive.
- Umetna inteligenca (AI) omogoča učiteljem, da prilagodijo učne načrte potrebam posameznih učencev. AI analizira napredek in težave učencev ter prilagodi vsebino učnih ur za vsakogar posebej, s čimer povečuje učinkovitost in motivacijo.
- Virtualna resničnost (VR) ponuja učencem edinstveno priložnost za praktično učenje v virtualnem okolju. V tem okolju lahko raziskujejo laboratorije, sodelujejo v simulacijah in opravljajo naloge, ki bi jih v tradicionalnem učnem okolju težko izvedli. VR tako omogoča, da se učenci »udejanijo« v vsebine, ki so v resničnem svetu morda predrage ali zahtevne za izvedbo.
- Razširjena resničnost (XR) pa združuje elemente virtualne in obogatene resničnosti ter omogoča interakcijo z digitalnimi elementi v realnem svetu. To ustvarja nova, interaktivna učna okolja, kjer se učenci ne le učijo, ampak tudi aktivno sodelujejo in raziskujejo.
Obisk šole Keuda je bil izjemna priložnost za širjenje strokovnega znanja in izmenjavo izkušenj. Posebej sem bil navdušen nad programi, ki vključujejo najsodobnejšo opremo in tehnologijo. Učenci, na primer, v okviru praktičnih vaj uporabljajo napredne računalniške sisteme ter tehnološke naprave, ki jih bomo verjetno v prihodnosti tudi sami uvajali v naše izobraževalne prakse.
Pomemben del izobraževanja je bil tudi stik s finskimi kolegi, ki so z navdušenjem delili svoje izkušnje. Njihov odprt pristop k sodelovanju in izmenjavi znanja je bil vsekakor navdihujoč in je pokazal, kako pomembno je mednarodno povezovanje v izobraževalnem procesu. Sodelovanje s finskimi profesorji mi je omogočilo spoznavanje različnih pedagoških pristopov, metod poučevanja in uporabe tehnologije, ki jih bom z veseljem vključil v naš vsakdanji učni proces.
Zapisal: Aleš Gabrovec
Spremljanje in izzvajanje pouka na “Pomorsko tehnički školi” v Dubrovniku, maj 2024
V želji, da spoznam drugačne načine poučevanja v drugačnih pogojih dela z dijaki drugačne mentalitete, sem prvi teden v maju 2024 gostoval na “Pomorsko tehnički školi” v Dubrovniku.
V uvodu sem se seznanil z delom učiteljskega zbora na šoli in s programom učitelja mentorja pri posameznih modulih. Med hospitiranjem pri praktičnih vajah sem dopolnil znaje strokovnih izrazov do te mere, da sem lahko 2 krat po štiri šolske ure nemoteno opravil vaje OBLIKOVANJA MATERIALA na stružnici in rezkalnem stroju. Dijaki so vzorno sodelovali, osvojili so zastavljene cilje.
S sprejemom in nudenjem suporta med bivanjem in delom na šoli sem bil zelo zadovoljen. Ugotovil sem, da bistvene razlike pri izvajanju pouka med šolama ni. Izkušnjo z veseljem priporočam še komu izmed sodelavcev.




Zapisal Jožef Potočnik
Job Shadowing, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – Nemški vesoljski center DLR, marec, 2024
Prvi dan: sreda, 20.03.2024
V bavarskem mestu Traunstein smo obiskali in si ogledali pivovarno s kar 400 let tradicije varjenja piva, katero je dal odpreti že leta 1612 bavarski vojvoda Maximilian I. Danes je pivovarna v rokah družine Sailer in je postala vzor moderno zasnovane avtomatizirane proizvodnje zaščitene znamke piva, ki je mednarodni simbol münchenske kulture pitja in bavarskega načina življenja. Po ogledu proizvodnje piva smo si ogledali še njihov muzej. Zanimiva je bila informacija, da zaradi pomanjkanja delovne sile v nekaterih točilnicah uvajajo robotske sisteme točenja pivskih vrčkov.


Slika 1: Klet pivovarne, Traunstein, Nemčija
.

Slika 2: Točilna robotska celica, Innsbruck, Avstrija
Drugi dan: četrtek, 21.03.2024
Podali smo se na ogled enega največjih raziskovalnih centrov v Nemčiji: NEMŠKEGA VESOLJSKEGA CENTRA DLR v mestu Oberpfaffenhofen, ki sodeluje predvsem pri vesoljskih misijah, podpira podnebne raziskave, izvaja opazovanje Zemlje, razvija navigacijske in komunikacijske tehnologije ter dela na novih robotskih sistemih, ki ljudem omogočajo učinkovitejšo in varnejšo interakcijo z okoljem. Največji vtis nam je pustil oddelek za robotiko in mehatroniko, kjer izdelujejo in testirajo robote namenjene delu v okoljih, ki so za ljudi nedostopni ali nevarni, hkrati pa so tudi podpora in razbremenitev ljudi pri delu in v vsakdanjem življenju. Njihovi roboti reproducirajo in razširjajo človeške manipulacije in sposobnosti gibanja na funkcionalni ravni ter opravljajo vse naloge gibanja in interakcije z okoljem na najbolj avtonomen možni način. Osrednjega pomena pri tem je interakcija človek-robot, ki poteka tako na fizični kot na kognitivni ravni. Ogledali smo si tudi GSOC (German Space Operation Center) – kontrolni sistem za modul na ISS (International Space Station).


Slika 3: Kontrolna soba za ISS, DLR Oberpfaffenhofen, Nemčija

Slika 4: Programiranje robotov za delo na drugih planetih, DLR Oberpfaffenhofen, Nemčija

Slika 5: Delovna soba na robotskem in mehatronskem inštitutu, DLR Oberpfaffenhofen, Nemčija
Tretji dan: petek, 22.03.2024
V avstrijskem mestu Innsbruck smo obiskali sedež CENTRA ZA PROIZVODNJO, ROBOTIKO IN AVTOMATIZACIJO, katerega cilj je prikazati možnosti tehnologij (trenutnih in nastajajočih) ter metodoloških pristopov in jih narediti uporabne za podjetja. V okviru tega centra deluje PODJETNIŠKA UNIVERZA kot dinamično središče za različne partnerje in deležnike iz znanosti, gospodarstva in družbe. Prav tako pa smo si podrobno ogledali njihov program mehatronike in robotike.
Slika 6: Center za proizvodnjo, robotiko in avtomatizacijo, Innsbruck, Avstrija

Zapisal: Stane Gojkošek
Job Shadowing, Malta, januar 2024

Med 29.1.2024 in 2.2.2024 sem se udeležila sledenja na delovnem mestu v jezikovni šoli AClass Academy of English na Malti. Z mano je bila tudi Nataša Kuhar, profesorica in spremljevalka dijakinj na dolgotrajni Erasmus+ mobilnosti.
Najprej smo obiskale tri dijakinje, ki so opravljale dolgotrajno mobilnost na Malti. Ogledale smo si kavarno The Hub Cafe, kjer so dijakinje opravljale prakso kar 3 mesece, se seznanile z njihovim delom in spoznale vodjo kavarne

Dijakinje programa gastronom -hotelir na dolgotrajni mobilnosti na malti: Sanela, Larisa in Mateja

A CLASS Academy of English na Malti
Sledil je sestanek z ravnateljico jezikovne šole AClass Academy of English, Rebecco Portelli, ki nama je razložila delovanje šolskega sistema na Malti, pripravo na zaključne izpite in predstavila izbiro nadaljnjega šolanja ter karierne poti, ki je na voljo dijakom na Malti. Primerjale smo šolski sistem v Sloveniji in na Malti ter govorile o izbiri učbenikov za angleški jezik na njihovi šoli. Ravnateljica nama je razkazala šolo, ogledali smo si učilnice in spoznali nekaj učiteljev. Ker je angleščina na Malti uradni jezik, lahko profesorji strokovnih predmetov učijo tudi strokovno angleščino.
Ravnateljica šole: ga. Rebecca Portelli


V sredo smo ponovno obiskale dijakinje v kavarni The Hub Cafe, kjer smo opravili evalvacijo njihove dolgotrajne mobilnosti in uredili dokumentacijo z vodjem kavarne Aaronom Mangionom.
Profesorica Liz Camilleri

Sledil je sestanek s profesorico Liz Camilleri, ki nama je razkazala šolo St.Catherine’s High School. Pouk na tej šoli poteka samo v angleškem jeziku, v razredu pa sta prisotna najmanj dva učitelja. Učenci začnejo s šolanjem že s 5. leti, vendar je pouk v zgodnejših letih organiziran z veliko odmori, ki so namenjeni igri. Vse učilnice so opremljene s pametnimi tablami, na šoli pa je zaposlena tudi medicinska sestra. Učenci v šolo oblečejo uniformo in si malico prinesejo od doma.




Učilnice na šoli St.Catherine’s High School

Dijakinje s profesoricama
V prostem času smo si s profesorico in dijakinjami ogledale glavno mesto Malte, Valetto, ter z organiziranimi ogledi južni in severni del otoka. V petek smo se odpravile na celodnevno ekskurzijo na otok Gozo. Najbolj nam je ostalo v spominu slikovito mesto Mdina v notranjosti Malte, od koder pogled sega vse do morja. Z zanimanjem smo spoznavale zgodovino Malte, vplive Rimskega imperija, Malteškega viteškega reda, Maroka in Velike Britanije, ki so vidni v Malteški arhitekturi, jeziku, religiji in načinu življenja.
Zapisala Barbara Selinšek

Job Shadowing, Kanada, oktober 2023

CHALLENGER PROJECT – SLOVENIAN STUDY VISIT TO CANADA – Oktober 2023
ŠC Ptuj – Erasmus+
Direktor ŠC Ptuj, mag. Oton Mlakar se je v tednu od 7. 10 do 15. 10. 2023 sodeloval na konferenci in obiskal College v Ontariu v Kanadi.


Sobota, 7. oktober: Prihodi iz Slovenije, Oakville Center. Dobrodošli / Welcome Reception – Oak Room 19:00 – 22:00 dobrodošlica – gosti Slovenskega veleposlaništva in Kanadsko-slovenske gospodarske zbornice.

Nedelja, 8. oktober: Odhod v Slovenski poletni tabor, Bolton https://www.sloveniansummercamp.com/ . Slovenska skupnost. Dogodek namenjen povezovanju s Slovensko-kanadsko skupnostjo.



Ponedeljek, 9. oktober: Praznik v Kanadi. Ogled Toronta. Ogled pristanišča na jezeru Ontario.

ogledi. https://www.conestogac.on.ca/

Torek, 10. oktober: Obisk – Conestoga College, Kitchener. Srečanja z zaposlenimi in ogled kampusa.

Popoldan ogled Niagarskih slapov.
Sreda, 11. oktober: Obisk – Niagara College, https://www.niagaracollege.ca/ . Srečanja z zaposlenimi in ogled kampusa.
Četrtek, 12. oktober: Obisk – Mohawk College https://www.mohawkcollege.ca/ in McMaster Innovation Park https://mcmasterinnovationpark.ca/ , Hamilton. Srečanja z zaposlenimi in ogled kampusa.
Petek, 13. oktober: Obisk – Sheridan College https://www.sheridancollege.ca/ , Oakville Campus. Srečanja z zaposlenimi in ogled kampusa.
Sobota, 14. oktober: Zvečer odhod iz Kanade in vrnitev v Slovenijo v nedeljo, 15. oktobra popoldan.
Zapisal: mag. Oton Mlakar, direktor
Job Shadowing, Darmstadt, Nemčija, junij 2023
Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – Nemški vesoljski center DLR

V desetdnevnem obdobju sodelovanja v programu Job shadow v Evropski vesoljski agenciji (ESA), izvedenem v juniju in juliju 2023 sem se poglobil v kompleksno področje upravljanja objektov s posebnim poudarkom na vzdrževanju, HVAC sistemih, vodovodnih instalacijah in preventivnih ter korektivnih vzdrževanjih. Rdeča nit moje izkušnje je bila uporaba informacijskih sistema CIFM (Archibus), za optimizacijo upravljanja objektov in boljše razumevanje poročanja ter analize podatkov
Moja izkušnja se je začela z orientacijo v novem okolju, kjer sem se hitro seznanil z delovnim mestom in ljudmi, s katerimi sem sodeloval. Takoj sem se lotil razumevanja dokumentacije za novo verzijo CIFM sistema, kar mi je omogočilo vpogled v to, kako se tehnologija prepleta z upravljanjem objektov.

Slika 1: ESOC, Darmstadt, Nemčija (vir: ESA)

Slika 2: Prikaz osvetljenosti Zemlje v odvisnosti od ure in datuma
Poglobljeno sem raziskoval projekt FootfallCam, ki je vključeval spremljanje in analizo prometa v menzi. To je bilo ključno za razumevanje, kako se podatki lahko uporabijo za izboljšanje upravljanja objektov. Na tej osnovi sem nato pomagal pri interpetaciji podatkov zbranih v programu FootfallCam-a, kar je bilo zahtevno, a zanimivo delo, ki je vključevalo pripravo poročil za višji managament in ostale zaposlene.
Eden izmed vrhuncev moje izkušnje je bil spremljanje izstrelitve Euclid. Slednje je ponazorilo impresivno moč inženiringa, ki mi bo pomagalo pri oblikovanju lekcij za moje učence.

Slika 3: Spremljanje izstrelitve misije Eucklid
Moja izkušnja se je zaključila z analizo in primerjavo podatkov o stanju opreme v eni od zgradb in tistih, shranjenih v obstoječem sistemu.
Moj čas pri ESA se je zaključil z refleksijo o pridobljenem znanju, izmenjavo povratnih informacij in pregledom napredka, ki sem ga dosegel v okviru mojega začetnega načrta dela. Zahvaljujoč tej izkušnji sem pridobil dragocena praktična znanja in vpoglede v upravljanje objektov, ki jih bom lahko uporabil pri pouku.
Slika 4: Satelit – Euclid (Vir: ESA)


Slika 5: Kontrolna soba – Euclid (vir: ESA)
Zapisal: Gregor Gojkošek
Job Shadowing, Järvenpää, Finska, september 2022
ŠC Ptuj se ponaša z dolgoletno tradicijo mednarodnega delovanja tako na področju mobilnosti naših dijakov v ostalih evropskih državah kot sprejemanju tujih dijakov na šoli in v okoliških podjetjih, ki nam omogočajo praktično usposabljanje le-teh. V zadnjem času pa se bolj poglobljeno posvečamo tudi mobilnosti učiteljev, ki obiskujejo partnerske šole v obliki sledenja na delovnem mestu (job shadowing).

V septembru 2022 sva (Tanja Steyer) s kolegico Simono Kotnik, skupaj s še 5 dijaki, izkoristili možnost sledenja na delovnem mestu v Järvenpääju na Finskem. Odločili sva se za kombinirano mobilnost, in sicer, da se poleg spremljanja dijakov na delovnem usposabljanju v tujini, tudi medve usposabljava na delovnih mestih, ki ustrezata najinima delovnima mestoma na ŠC Ptuj. Tako je Simona spremljala koordinatorke mobilnosti na dolgoletni partnerski šoli KEUDA, sama pa sem spremljala različne učitelje angleščine na isti šoli.
Najprej sva spoznavali delo na šoli, obiskovali njene različne izpostave, se seznanili s šolskimi programi in lokacijami, spoznavale potek dela v različnih specialnih delavnicah šole.
Vodja koordinatork mobilnosti Katriina Lammi nama je podrobno predstavila finski šolski sistem, predvsem pa novosti zadnjih nekaj let. Ker s šolo že dolgo sodelujemo, naju niso presenetile novosti, kot so:
- prenosni računalniki za vse dijake,
- obvezno šolanje do 18. leta starosti,
- brezplačni učbeniki, delovni zvezki in ostalo šolsko gradivo,
- brezplačna kosila za vse dijake,
- brezplačni tradicionalni finski zajtrk za vse dijake in učitelje (porridge),
- možnost vpisa dijakov vsak mesec skozi vse leto,
- vzpodbujanje šolanja za odrasle in tujce,
- vključevanje odraslih in tujcev v redni pouk,
- možnost spletnega šolanja v času čakanja na vpis v redni program,
- nove metode poučevanja s pomočjo VR kamer.
V naslednjih dneh pa sva se znašli vsaka na svojem »delovnem mestu«.

Idilična lokacija šole ob jezeru: KEUDA Järvenpää, Finska
Tanja: Sama sem spremljala pouk angleščine, ki sta ga izvajala učitelj Oli in njegov pomočnik Robert. V učilnici je bilo 16 dijakov logistike različnih nivojev znanja angleščine, ki so samostojno opravljali zadane naloge. Učitelj in njegov pomočnik sta dijake usmerjala in odgovarjala na morebitna vprašanja. Med odmori je na šoli je veliko možnosti za sprostitev ob skodelici kave in piškotih.

Robert, Tanja in Oli


Dijaki pri pouku angleščine
Srečala sem se z učiteljico angleščine Nino, ki poučuje gastronome. Prikazala mi je možnost preverjanja in ocenjevanja znanja tujega jezika v kuharski delavnici šole (v veliki kuhinji). Dijaki so se pravkar pripravljali na pogostitev udeležencev sejma, ki naj bi se odvijal na šoli v dopoldanskem času.

Tanja in dijaki pri praktičnem pouku kuhanja
Simona: sama sem imela sestanke s kolegicami iz Erasmus+ pisarne – Iino, Katrino in Suvi.
Sodelovala sem na Zoom sestanku v okviru projekta KA2, kjer bodo s pomočjo projekta v pouk integrirali uporabo VR očal. Izdelali so platformo in programsko opremo, ki jo uporabljajo za uvajanje učencev v programe kot so avtomehanik, negovalec na domu, gastronom.
Tudi sami sem preizkusila očala in se prepričala o nadvse zanimivem, novem načinu pridobivanja potrebnega znanja za usposabljanje poklicev, kjer primanjkuje delovne sile. Upam, da bomo v prihodnosti tudi sami poskušali vnesti sodobno tehnologijo v naš izobraževalni sistem.
Katrina in Simona


Iina in kolega iz IT

Zapisali: Tanja Steyer in Simona Kotnik
Job Shadowing, Tychy, Poljska, oktober, 2022
V tednu od 24. – 28. 10. 2022 sva se ravnateljica Strojne šole Anja Jesenek Grašič in pomočnik ravnateljice Slavko Zupanič udeležila sledenja na delovnem mestu na partnerski šoli Zespół Szkół nr 6 w Tychach v mestu Tychy na Poljskem. Z nama je bil tudi koordinator projektov mobilnosti Erasmus+ na Strojni šoli Aleksander Verač, ki je obisk partnerske šole izkoristil za pripravljalni obisk na mobilnost dijakov.
Po prihodu na šolo prvi dan so nas prijazno sprejeli učitelji, ki delujejo v okviru projekta Erasmus+. Šola izobražuje cca. 700 dijakov v poklicnih in strokovnih programih za poklice logistični tehnik, skladiščnik, računalniški tehnik, avtoserviser in avtoservisni tehnik.


Ogledali smo si šolo in dorekli celotedenski program sledenja na delovnem mestu. Pozno popoldne smo izkoristili za sprehod po mestu Tychy in okušanje kulinaričnih posebnosti Šlezije.

Poskusili smo govejo rolado, ki jo sestavljajo koščki klobase, kruha in kislih kumaric, oviti z mletim govejim mesom. Rolado spečejo in postrežejo z omako in cmočki. Goveja rolada je mesna dobrota, ki je ob nedeljah na jedilniku šlezijskih Poljakov. Mmmm….
Drugi dan smo zjutraj pričeli na šoli, kjer smo se spoznali z direktorjem. Nato so sledili ogledi podjetij, s katerimi sodeluje šola, in kjer njihovi dijaki opravljajo prakso v avtoservisni dejavnosti. Obiskali smo štiri podjetja, ki so zelo podobna slovenskim podjetjem. Najbolj nam bo ostalo v spominu družinsko podjetje, ki ima v lasti avtoservisno delavnico za popravilo vozil in super moderno avtopralnico z »light showom«, na katero so še posebej ponosni. Popoldanski čas smo izkoristili za obisk staromestnega jedra Krakowa, ki nas je navdušil z bogato zgodovino in domačnostjo.






Tretji dan smo v celoti preživeli v šoli. Slavko je spremljal pouk pri strokovnem predmetu CAD/CAM in pri praktičnem pouku. Jaz sem najprej opravila razgovor z direktorjem, v katerem sva primerjala poljsko in slovensko srednje šolstvo, najina dela in naloge, financiranje, obveze in plače učiteljev, organizacijo dela, izdelavo urnika. Nato sem spremljala pouk fizike. Učiteljica fizike je z energičnostjo in zanimivimi poskusi znala zelo pritegniti dijake.

Poljski dijaki v večini za pouk nimajo učbenikov, tudi njihovi zvezki so manjšega formata A5. Ker je na Poljskem predvsem zaradi slabih plač veliko pomanjkanje učiteljev, učitelji učijo na več šolah, njihov delovnik pa traja od 7.h zjutraj do poznih popoldanskih ur. Njihova obveza je sicer 18 ur tedensko, vendar jih večina, zaradi boljše plače, prostovoljno poučuje veliko več, tudi 52 tedensko. Na Poljskem traja obvezno šolanje do 18. leta. Ob zaključku šolanja matura za dijake ni obvezna, razen v primeru nadaljnjega šolanja na univerzi. Na šoli so, za razliko od naše šole, zaposleni tudi medicinski sestri in duhovnik. Verska vzgoja je izbirni predmet, vendar ga obiskuje veliko število dijakov. Razlika z našimi šolami je tudi v tem, da dijaki na šoli nimajo organizirane malice. Dijaki imajo v šoli praktični pouk le v prvem letniku, sicer pa ga opravljajo v podjetjih. Popoldanski čas smo izkoristili za ogled pivovarne v mestu Tychy, ki proizvaja najbolj prodajano pivo na Poljskem Tyskie.

Spremljanje pouka CAD/CAM (konstruiranje s pomočjo računalnika), kjer je vidno izvajanje pouka v učilnici 2.letnika dijakov Avtoservisni tehnik.
Vsak dijak ima svojo računalniško ,,postajo,, povezano s predavateljem.
Na projektor predavaltelj poda zahtevano nalogo; dijaki nato narišejo-izdelajo osnovne elemente po pravilih Tehničnega risanja (debeline črt, vrste črt, pravila, kotiranja,…).

G. Zupanič pri poljskem kolegu

Dijaki pri delu v šolskih delavnicah

Poljski dijaki pri pouku strokovnega modula
Četrti dan smo spremljali ekipo učiteljev na kongres Erasmus+, ki je potekal na univerzi v Varšavi. Dan smo izkoristili tudi za ogled največjih znamenitosti mesta kot so kulturna palača in staromestno jedro.
Zadnji dan smo se zjutraj ponovno zbrali na šoli. Analizirali smo potek dela v minulem tednu in dorekli smernice sodelovanja šol v prihodnje. Prejeli smo certifikate in se poslovili od naših gostiteljev. Zbogom, prelepa Poljska, in nasvidenje kmalu!

Zadnji dan sta zasluženo prejela Certifikata za opravljeno sledenje na delovnem mestu.

Ekipa ŠC Ptuj s partnerji iz poljske šole Zespół Szkół nr 6 w Tychach v mestu Tychy.
Zapisala Anja Jesenek Grašič, ravnateljica Strojne šole
Job Shadowing, San Sebastian, ŠPANIJA, april 2022
Direktor Šolskega centra Ptuj, g. Oton Mlakar, se je udeležil dvodnevnih aktivnosti v Špaiji, kjer so predstavili novosti v poklicnem izobraževanju.
Sam sistem poklicnega izobraževanja, ki ga uvajajo že od leta 2005 se zelo razlikuje od klasičnega načina, saj dijaki nimajo predmetov, ampak v času 4 letnega šolanja rešujejo naloge-izzive, ki jih pripravljajo skupine učiteljev.
Najprej obisk šole Tolosaldea, kjer so nam predstavili njihove dejavnosti in prostore. Sledila je vožnja do institucije Tknika, ki je visoko tehnološko opremljena institucija, ki skrbi za razvoj poklicnega izobraževanja v Baskiji. Najprej nam je institucijo predstavil njihov direktor, potem pa smo si ogledali posamezne oddelke, od katerih so bili najbolj zanimivi oddelki za biokemijo, virtualno resničnost, kibernetsko varnost, virtualno gradnjo, mehatroniko, 3D tiskanje in strojništvo.




Odpeljali smo se do Tknika, kjer nas je sprejel namestnik ministra za poklicno izobraževanje Baskije.
Najprej je sledilo predavanje o uvajanju novega načina poklicnega izobraževanja, ki nam je bil delno predstavljen že prvi dan na šoli.
Po predavanju smo obiskali posebni biološki laboratorij in rastlinjak. Sledilo je zelo zanimivo plenarno predavanje pomočnika ministra o samem sistemu poklicnega izobraževanja v Baskiji in predvsem o tem, kako vlada Baskije podpira sodelovanje države, podjetij in izobraževalnih ustanov.
Po zaključnem pogovoru z namestnikom ministra, je sledila delavnica, v kateri smo udeleženci naredili analizo videnega in slišanega in smo predstavnikom našega ministrstva podali naša videnja in tudi predloge za spremembe.





Pozno popoldne smo imeli nekaj ur prostega časa, ki smo ga izkoristili za ogled mesta San Sebastian.
Zapisal: mag. Oton Mlakar, direktor



Job Shadowing, Dubrovnik, Hrvaška, april 2021
Trenutno živimo v času, ko nam je onemogočeno marsikaj. Največ nas pogreša potovanja v nam tuje dežele, kjer bi spoznavali nove ljudi, izkusili nove običaje in navade.
Projekti Erasmus +, ki so del takšnega spoznavanja tujih dežel in imajo za svoj cilj podpirati profesionalni in osebni razvoj posameznikov s področja izobraževanja, usposabljanja, mladine in športa, v Evropi in širše, prispevajo k trajnostnemu razvoju, delovnim mestom in socialni koheziji ter krepitvi evropske identitete (https://www.erasmusplus.si/).
Tudi v teh projektih Erasmus+ so bile tako mobilnosti dijakov kot strokovnega osebja skoraj onemogočena v zadnjem letu in pol. Ampak kot pravi znan pregovor, vemo, da kjer je volja, je tudi pot, smo se tudi na ŠC Ptuj odločili, da se ne predamo situaciji kar tako in poskušamo izvesti vsaj del programa načrtovanih mobilnosti.
Ena izmed aktivnosti, ki smo jo izvedli, je Job Shadowing. Kaj je Job Shadowing?

Lukrecija (iz partnerske šole Pomorsko-tehnička škola Dubrovnik), Petra, Simona, Monika in Tanja na Job Shadowingu v Dubrovniku
Job Shadowing ali sledenje na delovnem mestu je izvedba poučevanja in usposabljanja na sorodni organizaciji v tujini, kjer lahko sodeluje tako pedagoško kot tudi nepedagoško osebje. Mobilnost udeležencev lahko traja od najmanj 2 dni do največ 2 mesecev, pri čemer čas potovanja ni vštet v trajanje mobilnosti.
Udeleženci pridobijo in izboljšajo svoje kompetence, povezane z opravljanjem poklica, spoznajo delovanja različnih sistemov izobraževanja in usposabljanja, nenazadnje pa se poveča motivacija za vpeljevanje novih idej in s tem kakovostnejšega opravljanja dela.
Našo aktivnost (Job Shadowing) smo tako nameravali opraviti zaradi takratnih epidemioloških razmer v nam bližnjih destinacijah. Po skrbnem načrtovanju in pripravah smo se štiri udeleženke odpravile na Pomorsko-tehnično šolo Dubrovnik (Hrvaška). S to šolo smo že sodelovali v preteklosti v raznih projektih in s tem naše sodelovanje še nadgradili.



Naše aktivnosti tekom dneva, …

Simona, Tanja, Monika in Petra pred logom partnerske šole
Profesionalen in dobro usposobljen učitelj pouk prilagaja novim situacijam. Zato je kvalitetno poučevanje nenehno inoviranje, ki ga zmore le dober in motiviran učitelj.
Udeleženci mobilnosti pridobijo novo znanje in motiviranost.
Motiviran učitelj je učitelj prihodnosti!
Seveda so naši partnerji poskrbeli tudi za naš čas po opravljenem delu v šoli. Tako smo obiskale staro mestno jedro, obšle mestni zid (Zidine), kjer smo bile v tem času edine obiskovalke. Povzpele smo se tudi na Srđ, kjer smo imele prečudovit razgled na mesto Dubrovnik.
Na izmenjavi se niso samo stkala nova in okrepila stara prijateljstva, ampak je naša majhna skupina veliko pridobila tudi na profesionalnem nivoju, kar bo vsekakor uporabila pri svojem delu.
Vsi vemo, da šola pridobi na družbenem ugledu le, če bo zmogla dajati več kot v preteklosti in boljše (drugače), kot daje danes (o tem pravi tudi pregovor: »Šola stoji in pade z učiteljem«).
Uspešnost šole je predvsem odvisna od učiteljev, ki oblikujejo šolske dejavnosti. Ravnanje učitelja v šolski javnosti oblikuje njegov lik.
Prvo pogoj za to je njegova profesionalnost – znanje in vrednote, iz katerih oblikuje svojo storitev – pouk. Tako je pouk enkraten in v popolnoma enaki meri neponovljiv, ker se pogoji, v katerih nastaja, spreminjajo.
Zapisala: Monika Čeh