Mobilnost osebja – job shadowing oz. sledenje na delovnem mestu
V šol. letu 2022/23 bomo na Šolskem centru 16 zaposlenim omogočili strokovno izpopolnjevanje v tujini s ciljema:
- Trajnostni razvoj na področjih ekonomije, ekologije in kmetijstva.
- Širjenje mreže šol, delodajalcev doma in v tujini na področju robotike in IKT kompetenc.
Možno bo sledenje na delovnem mestu, strokovno predavanje ali udeležba na tečaju v obsegu sedmih dni.
Ideje in možnosti lahko najdete na naslednjih povezavah:
- https://www.schooleducationgateway.eu/sl/pub/opportunities.htm
- http://www.21knowledge.pt/
- https://trainingcentre.gr/course-category/for-educational-organization-staff/creativity-innovation/
- https://esia.ea.gr/
- https://www.englishmatters.org/index.php/courses/erasmus_plus/english-intensive-for-staff
- https://www.englishmatters.org/
- https://www.erasmustrainingcourses.com/home.html
- https://shipcon.eu.com/erasmus-ka1-training-courses/
- Bragamob
Job Shadowing, Tychy, Poljska, oktober, 2022
V tednu od 24. – 28. 10. 2022 sva se ravnateljica Strojne šole Anja Jesenek Grašič in pomočnik ravnateljice Slavko Zupanič udeležila sledenja na delovnem mestu na partnerski šoli Zespół Szkół nr 6 w Tychach v mestu Tychy na Poljskem. Z nama je bil tudi koordinator projektov mobilnosti Erasmus+ na Strojni šoli Aleksander Verač, ki je obisk partnerske šole izkoristil za pripravljalni obisk na mobilnost dijakov.
Po prihodu na šolo prvi dan so nas prijazno sprejeli učitelji, ki delujejo v okviru projekta Erasmus+. Šola izobražuje cca. 700 dijakov v poklicnih in strokovnih programih za poklice logistični tehnik, skladiščnik, računalniški tehnik, avtoserviser in avtoservisni tehnik.


Ogledali smo si šolo in dorekli celotedenski program sledenja na delovnem mestu. Pozno popoldne smo izkoristili za sprehod po mestu Tychy in okušanje kulinaričnih posebnosti Šlezije.

Poskusili smo govejo rolado, ki jo sestavljajo koščki klobase, kruha in kislih kumaric, oviti z mletim govejim mesom. Rolado spečejo in postrežejo z omako in cmočki. Goveja rolada je mesna dobrota, ki je ob nedeljah na jedilniku šlezijskih Poljakov. Mmmm….
Drugi dan smo zjutraj pričeli na šoli, kjer smo se spoznali z direktorjem. Nato so sledili ogledi podjetij, s katerimi sodeluje šola, in kjer njihovi dijaki opravljajo prakso v avtoservisni dejavnosti. Obiskali smo štiri podjetja, ki so zelo podobna slovenskim podjetjem. Najbolj nam bo ostalo v spominu družinsko podjetje, ki ima v lasti avtoservisno delavnico za popravilo vozil in super moderno avtopralnico z »light showom«, na katero so še posebej ponosni. Popoldanski čas smo izkoristili za obisk staromestnega jedra Krakowa, ki nas je navdušil z bogato zgodovino in domačnostjo.






Tretji dan smo v celoti preživeli v šoli. Slavko je spremljal pouk pri strokovnem predmetu CAD/CAM in pri praktičnem pouku. Jaz sem najprej opravila razgovor z direktorjem, v katerem sva primerjala poljsko in slovensko srednje šolstvo, najina dela in naloge, financiranje, obveze in plače učiteljev, organizacijo dela, izdelavo urnika. Nato sem spremljala pouk fizike. Učiteljica fizike je z energičnostjo in zanimivimi poskusi znala zelo pritegniti dijake.

Poljski dijaki v večini za pouk nimajo učbenikov, tudi njihovi zvezki so manjšega formata A5. Ker je na Poljskem predvsem zaradi slabih plač veliko pomanjkanje učiteljev, učitelji učijo na več šolah, njihov delovnik pa traja od 7.h zjutraj do poznih popoldanskih ur. Njihova obveza je sicer 18 ur tedensko, vendar jih večina, zaradi boljše plače, prostovoljno poučuje veliko več, tudi 52 tedensko. Na Poljskem traja obvezno šolanje do 18. leta. Ob zaključku šolanja matura za dijake ni obvezna, razen v primeru nadaljnjega šolanja na univerzi. Na šoli so, za razliko od naše šole, zaposleni tudi medicinski sestri in duhovnik. Verska vzgoja je izbirni predmet, vendar ga obiskuje veliko število dijakov. Razlika z našimi šolami je tudi v tem, da dijaki na šoli nimajo organizirane malice. Dijaki imajo v šoli praktični pouk le v prvem letniku, sicer pa ga opravljajo v podjetjih. Popoldanski čas smo izkoristili za ogled pivovarne v mestu Tychy, ki proizvaja najbolj prodajano pivo na Poljskem Tyskie.

Spremljanje pouka CAD/CAM (konstruiranje s pomočjo računalnika), kjer je vidno izvajanje pouka v učilnici 2.letnika dijakov Avtoservisni tehnik.
Vsak dijak ima svojo računalniško ,,postajo,, povezano s predavateljem.
Na projektor predavaltelj poda zahtevano nalogo; dijaki nato narišejo-izdelajo osnovne elemente po pravilih Tehničnega risanja (debeline črt, vrste črt, pravila, kotiranja,…).

G. Zupanič pri poljskem kolegu

Dijaki pri delu v šolskih delavnicah

Poljski dijaki pri pouku strokovnega modula
Četrti dan smo spremljali ekipo učiteljev na kongres Erasmus+, ki je potekal na univerzi v Varšavi. Dan smo izkoristili tudi za ogled največjih znamenitosti mesta kot so kulturna palača in staromestno jedro.
Zadnji dan smo se zjutraj ponovno zbrali na šoli. Analizirali smo potek dela v minulem tednu in dorekli smernice sodelovanja šol v prihodnje. Prejeli smo certifikate in se poslovili od naših gostiteljev. Zbogom, prelepa Poljska, in nasvidenje kmalu!

Zadnji dan sta zasluženo prejela Certifikata za opravljeno sledenje na delovnem mestu.

Ekipa ŠC Ptuj s partnerji iz poljske šole Zespół Szkół nr 6 w Tychach v mestu Tychy.
Zapisala Anja Jesenek Grašič, ravnateljica Strojne šole
Job Shadowing, San Sebastian, ŠPANIJA, april 2022
Direktor Šolskega centra Ptuj, g. Oton Mlakar, se je udeležil dvodnevnih aktivnosti v Špaiji, kjer so predstavili novosti v poklicnem izobraževanju.
Sam sistem poklicnega izobraževanja, ki ga uvajajo že od leta 2005 se zelo razlikuje od klasičnega načina, saj dijaki nimajo predmetov, ampak v času 4 letnega šolanja rešujejo naloge-izzive, ki jih pripravljajo skupine učiteljev.
Najprej obisk šole Tolosaldea, kjer so nam predstavili njihove dejavnosti in prostore. Sledila je vožnja do institucije Tknika, ki je visoko tehnološko opremljena institucija, ki skrbi za razvoj poklicnega izobraževanja v Baskiji. Najprej nam je institucijo predstavil njihov direktor, potem pa smo si ogledali posamezne oddelke, od katerih so bili najbolj zanimivi oddelki za biokemijo, virtualno resničnost, kibernetsko varnost, virtualno gradnjo, mehatroniko, 3D tiskanje in strojništvo.




Odpeljali smo se do Tknika, kjer nas je sprejel namestnik ministra za poklicno izobraževanje Baskije.
Najprej je sledilo predavanje o uvajanju novega načina poklicnega izobraževanja, ki nam je bil delno predstavljen že prvi dan na šoli.
Po predavanju smo obiskali posebni biološki laboratorij in rastlinjak. Sledilo je zelo zanimivo plenarno predavanje pomočnika ministra o samem sistemu poklicnega izobraževanja v Baskiji in predvsem o tem, kako vlada Baskije podpira sodelovanje države, podjetij in izobraževalnih ustanov.
Po zaključnem pogovoru z namestnikom ministra, je sledila delavnica, v kateri smo udeleženci naredili analizo videnega in slišanega in smo predstavnikom našega ministrstva podali naša videnja in tudi predloge za spremembe.





Pozno popoldne smo imeli nekaj ur prostega časa, ki smo ga izkoristili za ogled mesta San Sebastian.
Zapisal: mag. Oton Mlakar, direktor



Job Shadowing, Dubrovnik, Hrvaška, april 2021
Trenutno živimo v času, ko nam je onemogočeno marsikaj. Največ nas pogreša potovanja v nam tuje dežele, kjer bi spoznavali nove ljudi, izkusili nove običaje in navade.
Projekti Erasmus +, ki so del takšnega spoznavanja tujih dežel in imajo za svoj cilj podpirati profesionalni in osebni razvoj posameznikov s področja izobraževanja, usposabljanja, mladine in športa, v Evropi in širše, prispevajo k trajnostnemu razvoju, delovnim mestom in socialni koheziji ter krepitvi evropske identitete (https://www.erasmusplus.si/).
Tudi v teh projektih Erasmus+ so bile tako mobilnosti dijakov kot strokovnega osebja skoraj onemogočena v zadnjem letu in pol. Ampak kot pravi znan pregovor, vemo, da kjer je volja, je tudi pot, smo se tudi na ŠC Ptuj odločili, da se ne predamo situaciji kar tako in poskušamo izvesti vsaj del programa načrtovanih mobilnosti.
Ena izmed aktivnosti, ki smo jo izvedli, je Job Shadowing. Kaj je Job Shadowing?

Lukrecija (iz partnerske šole Pomorsko-tehnička škola Dubrovnik), Petra, Simona, Monika in Tanja na Job Shadowingu v Dubrovniku
Job Shadowing ali sledenje na delovnem mestu je izvedba poučevanja in usposabljanja na sorodni organizaciji v tujini, kjer lahko sodeluje tako pedagoško kot tudi nepedagoško osebje. Mobilnost udeležencev lahko traja od najmanj 2 dni do največ 2 mesecev, pri čemer čas potovanja ni vštet v trajanje mobilnosti.
Udeleženci pridobijo in izboljšajo svoje kompetence, povezane z opravljanjem poklica, spoznajo delovanja različnih sistemov izobraževanja in usposabljanja, nenazadnje pa se poveča motivacija za vpeljevanje novih idej in s tem kakovostnejšega opravljanja dela.
Našo aktivnost (Job Shadowing) smo tako nameravali opraviti zaradi takratnih epidemioloških razmer v nam bližnjih destinacijah. Po skrbnem načrtovanju in pripravah smo se štiri udeleženke odpravile na Pomorsko-tehnično šolo Dubrovnik (Hrvaška). S to šolo smo že sodelovali v preteklosti v raznih projektih in s tem naše sodelovanje še nadgradili.



Naše aktivnosti tekom dneva, …

Simona, Tanja, Monika in Petra pred logom partnerske šole
Profesionalen in dobro usposobljen učitelj pouk prilagaja novim situacijam. Zato je kvalitetno poučevanje nenehno inoviranje, ki ga zmore le dober in motiviran učitelj.
Udeleženci mobilnosti pridobijo novo znanje in motiviranost.
Motiviran učitelj je učitelj prihodnosti!
Seveda so naši partnerji poskrbeli tudi za naš čas po opravljenem delu v šoli. Tako smo obiskale staro mestno jedro, obšle mestni zid (Zidine), kjer smo bile v tem času edine obiskovalke. Povzpele smo se tudi na Srđ, kjer smo imele prečudovit razgled na mesto Dubrovnik.
Na izmenjavi se niso samo stkala nova in okrepila stara prijateljstva, ampak je naša majhna skupina veliko pridobila tudi na profesionalnem nivoju, kar bo vsekakor uporabila pri svojem delu.
Vsi vemo, da šola pridobi na družbenem ugledu le, če bo zmogla dajati več kot v preteklosti in boljše (drugače), kot daje danes (o tem pravi tudi pregovor: »Šola stoji in pade z učiteljem«).
Uspešnost šole je predvsem odvisna od učiteljev, ki oblikujejo šolske dejavnosti. Ravnanje učitelja v šolski javnosti oblikuje njegov lik.
Prvo pogoj za to je njegova profesionalnost – znanje in vrednote, iz katerih oblikuje svojo storitev – pouk. Tako je pouk enkraten in v popolnoma enaki meri neponovljiv, ker se pogoji, v katerih nastaja, spreminjajo.
Zapisala: Monika Čeh